V letošním školním roce jsme se zapojili do výzvy, která nabízela zkvalitnění, podporu a rozvoj čtenářské gramotnosti. Čtenářské dílny jsme zavedli do hodin českého jazyka. Založili jsme školní knihovnu, kde si děti mohou půjčovat nové knihy.
Dílna čtení má u nás své pevné místo v rozvrhu českého jazyka – 1x týdně. Délka dílny je 45 minut. Podle potřeby jednotlivé části zkrátíme nebo prodloužíme. Na začátku čtenářských dílen jsme si stanovili pravidla a určili způsob zapisování do čtenářského deníku.
Žáci čtou bez přerušení 20 – 30 minut. Před samotným čtením žákům zadáme, co mají během čtení sledovat, na co se zaměřit. Ukážeme si s žáky knihy, které si donesli nebo půjčili ve školní knihovně. Najdou si pohodlné místo ke čtení. Po čtení si sdělují ve skupince nebo ve dvojicích svá zjištění, své poznatky. Poté si dělají záznamy do čtenářského deníku.
Do projektu čtenářské gramotnosti se zapojili žáci 2. – 5. ročníku. V rámci 10 vyučovacích hodin žáci rozvíjeli své čtenářské dovednosti a vyjadřovací schopnosti. Práce v hodinách se všem velmi líbila. Proto i nadále zařazujeme čtenářské dílny do hodin českého jazyka. Čtenářská dílna je pro žáky příjemným časem odpočinku s knihou.
Žáci si během četby rozšiřují svou slovní zásobu, zlepšuje se jim pravopis, lépe se jim učí i v jiných předmětech (správně přečtou zadání slovní úlohy, text v učebnici). Prodlužuje se schopnost soustředění. Žáci pak umí lépe formulovat vlastní myšlenky. Vytváří se čtenářské společenství mezi žáky.
Čtenářské dílny měly a mají na naší škole obrovský úspěch. I nadále v tom budeme pokračovat. Žáci zjistili, že dobrá kniha může být jejich dobrým kamarádem.
Napsala L. Indráková